Skip to content

Ambalaj Tasarımı

30/12/2011

Bir ürünü seçerken form, grafik ve işlevsellik önemlidir. Bütün bunlar ürünü sattırmalı, korumalı ve ürünün kullanımına yardımcı olmalıdır. Peki piyasada bu kadar çeşit ürün varken, sizin yaptığınız tasarım nasıl sıyrılıp tüketicinin ilgisini çekecek?

Tüketicilerin %70’i bir ürünü almaya mağazada karar verdiklerine göre ürünü sattırmak için sadece üç saniyeniz var. Bir markette 400.000’den fazla ambalaj olduğunu varsayarsak yaptığınız tasarım kesinlikle doğru işlemeli. Ürün ile tüketici arasındaki o karar anında belki de sizin ambalaj tasarımınız yatıyor.

Ambalaj tasarımcılarının müşteriyi rafa çekmek için iki aracı var; grafik ve form. Grafik, güzel görünmekten ziyade basit olmalı.

New York Şehri Sağlık Departmanı tarafından düzenlenen yarışmada birinci gelen kondom paketi tasarımı.

Rengine gelince, bir ürünün rengi müşterinin o üründe aklına gelen ilk şeydir. Tasarımcı olarak tasarıma başlarken ürünün rengiyle mi gidilecek yoksa alışagelmiş rengine meydan mı okunacağına karar verilmelidir. 

Smirnoff”un alışagelmiş ambalaj tasarımı yerine aromalarına göre tasarlanmış meyve dokulu bu ambalajla tüketicilere ürünün üstünü soyarak ulaşma zevkini yaşatıyor.
Coca-Cola’yla özdeşleşen kırmızı rengin yerine metalik renkli tasarımı.

Bazen en etkili ambalajlar yalın olanlardır. Ambalajın üzerindeki renklerin çokluğu müşterinin ilgisini dağıtabilir ve maliyeti arttırabilir.   Tasarım aşamasında bir hikaye kurgulamak bugünlerde popüler olan bir olgu. Bu, hem tasarım aşamasına yardım eder hem de tüketiciyle duygusal bir bağ kurulmasına tabi eğer kurgu aktarılmak isteniyorsa.

Bu saç bakımı ürünü aynı zamanda yaşlanmayı da geciktiriyor ve kıvrılabilen yapısı zamanı geri almayı çağrıştırıyor.

Peki formun ürüne sağladığı faydalar nelerdir? Ürünü bulunduğu yerin öne çıkmasını sağlar yani tüketicinin ilgisini çeker.

1908’de geliştirilen bu üçgen ambalaj artık Tobleron denince akla gelen form halini almıştır.

Coca-Cola firmasının yıllara gören değişen formları.

  El ile ilişki ürünlerin formlarına bir kaç örnek;

Ambalaj tasarımının amaçlarından briri de ürünün korumasıdır. Genellikle tedarik zincirinin son halkası yani tüketiciye ulaştıktan sonrası için düşünülen bu anlayış aslında bütün süreci kapsar.

Türkiye’de de satılan kozmetik, banyo ve vücut bakım ürünleri yapan butik firma Molton Brown, yuvarlak kutu tasarımıyla hem mağazalarda çok yer kaplamadan saklanabilmesi hem de müşterinin tekrar kullanalabilmesi için tasarlanmıştı. Bu  tasarımdan sonra satışları %50 arttı.

Ürünün kullanımına yardımcı olur.

Bu yoğurdu yemek için kaşığa ihtiyacınız yok.

Sütün son kullanma tarihine yaklaştıkça rengi değişiyor.

Üreticiler hem çevresel hem de finansal yönden malzeme kullanımını en aza indirmeye çalışırlar. Ülkemizde geri dönüşüm ve sürdürülebilirliğe olan bilinç az olsa da özellikle Avrupa ülkerelerinde tüketicinin bilinci ambalaj tasarımında sürdürebilirliğin ve geri dönüşüme olan sorumluluğun artmasına yardım ediyor. Örneğin aynı tip malzemeyi kullanmak geri dönüşümü kolaylaştırır.

Çevreye verilen zararı minimuma indirmek için ambalajın sürdürülebilirliği tasarım aşamasında kullanılacak malzemenin seçilmesinde önem taşır.

Geleneksel olarak belli materyaller belli ürün gruplarına yöneliktir.Örneğin; alkol camda, temizlik malzemelerinde plastik ve mısır gevreklerinde de karton kullanılmasaı gibi. Ancak ambalaj tasarımcıları bu alışagelmiş anlayışı kırmak ve geleneksel olmayan materyal kullanarak tüketicilerin algılayış biçimlerini değiştirmeye ve ilgilerini çekmeye çalışıyorlar.

Bazı Ambalaj Tasarımı Örnekleri:

2010 Kış Olimpiyatları

Doğal Parfüm

Daha Fazla Seks Yok

Kaynak: http://www.topdesignmag.com/unconventional-and-creative-packaging-designs/                                                                                                                                 
http://www.designboom.com/weblog/cat/8/view/9524/new-official-nyc-condom-package.html                                                                                                                  
http://abduzeedo.com/stylish-white-package-design-inspiration                                                                                                                                           
http://www.designcouncil.org.uk/about-design/Types-of-design/Packaging-design/                                                                          
http://www.boredpanda.com/creative-packaging-designs/
http://www.pentawards.org/
Reklamlar
2 Yorum
  1. çok başarılı çalişmalar bu ugurda ter döken herkes için çok yararlı

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: